onsdag 13 juli 2016

Fototips

Hej igen!

Jag har haft äran att fotografera två bröllop. Det var otrolig kul men samtidigt nervöst. Tänk om nånting skulle bli fel och jag sabbar alla bilder från deras stora dag... Jag sov rätt dåligt dagarna innan. Jag ska dela med mig lite av mina tips om ni ska fota ett bröllop.
Jag är en riktig amatör som tycker det är kul att fota bara, så det kommer inga avancerade tips och trix här utan mer vad man kan komma ihåg att fota under en sådan härlig dag. 

Jag gjorde så att jag skrev en lista som jag hade med mig under dagen och tittade på för att få med det jag hade tänkt. 

Det kunde t.ex. stå:
brudens förberedelser (frissan, påklädning)
brudbuketten
ringarna
frisyren 
skorna
bröstbuketten
bilder bakifrån på klänningen
bilder bakifrån på håret
barnen
bilder från kyrkan (inne och utanför)
prästen
kyss
traditionella kort
något humoristiskt kort
bilder på alla gäster
tårtan
maten
dukningsdetaljer
bröllopsvalsen
osv.....

Självklart måste man höra med brudparet vad de vill ha för slags bilder också. 

Jag tänkte visa lite kort som jag tog på några vänners bröllop för två år sedan. Kom ihåg att jag är en glad AMATÖR!







En av mina favoritbilder.


Vi hamnade bakom brudparet när vi åkte från kyrkan så det här är taget genom bilrutan. Älskar denna spontana bild.

Alla gäster förevigades i denna ram.



Hoppas ni fått lite idéer på hur man kan föreviga ett bröllop. 

Kram Åsa




5 kommentarer:

Monica =) sa...

Vilka fantastiskt vackra bilder o bra tips!
Gillar jättemycket de lite annorlunda varianterna, t ex ringarna på rosen och gästerna i ram.
Du hade lätt fått vara fotograf på mitt bröllop, jag gillar dina bilder massor! Fast nu gifte jag ju mej för sådär en 25 år sen förstås... =)
Kram!

ÅsaJ sa...

Åh va snäll du är Monica! Blir så glad över dina ord! Kram Åsa

Anna Uhras sa...

Underbart alltihop !! Både i fm och em 😍 Kram Anna 💕

Gittans Pysselsida sa...

Någon amatör tycker jag inte att du är!
Såå fina bilder....och bra tips att ha med i planering av fotograferandet.
Kram

Susanne sa...

Jättefina bilder. Kul ide den med rosen upp och ned med ringarna.