tisdag 26 januari 2016

Scrapbookingens basgarderob

Här kommer ett långt inlägg från mig, Anna. Jag har scrappat i många år, jag började för över tio år sedan. I början köpte jag på mig många olika saker, sådant som såg spännande ut och i många fina färger. Många av sakerna jag köpte passade inte ens ihop och blev kvar länge, tills jag rensade bort dem. Jag vill tipsa om några saker som jag tycker är bra att ha. Alla bilderna är klickbara, och de går då direkt till rätt plats i shoppen.

Cardstock, tunt kartongpapper att göra sina layouter på, eller kort av. Storleken på den är 12*12 tum, ca 30,5*30,5 cm. De finns i många olika färger och strukturer. Satsa på att köpa några i vitt, svart och beige för att de ska passa dina favoritfärger.



Det är trevligt att ha en skärmaskin för att kunna dela papperna helt rakt, men jag använder faktiskt min sax mer än skärmaskinen, då jag tycker att det är finare med ojämna kanter. Det är även bra att ha saxar i olika storlek, beroende på vad du ska klippa ut.

Det finns en uppsjö av olika lim och dubbelhäftande tejper, det lim som jag tycker är överlägset bäst är Glossy Accents och Matte Accents som fäster bra på i princip allt även med liten mängd.

Om du är nyfiken på stämpling, så rekommenderar jag en svart Staz On-dyna, som inte löses upp av vatten om du t.ex. vill måla med vattenfärger.
Sedan så är det upp till dig att välja mönstrade papper, dekorationer och stämplar. Där rekommenderar jag att du botaniserar under fliken ".Sorterat efter märke" där du hittar material från samma tillverkare som passar bra ihop, speciellt om du väljer material från samma serie. Jag är mycket förtjust i serierna från Simple Stories, där finns det så mycket att välja mellan.

Har du någon möjlighet att gå på en kurs eller en workshop, så ta den. Då får du möjlighet att prova olika verktyg och tekniker för att se om just det är någonting för dig.

Har du några frågor? Var inte rädd för att ställa dem, vi i designteamet och Lotta svarar gärna.
/Anna

Inga kommentarer: