torsdag 28 januari 2016

Olika kant-tips

Hej på er!
Hoppas du hittat några kul tips och idéer under veckan! Lämna gärna en kommentar om det är nåt du gillar och fått idéer kring. Det är alltid spännande att få höra =)

När jag började göra kort minns jag att det var svårt att få kortets kanter att se lite mer arbetade ut. Så jag tänkte visa några olika sätt att få till en markering.
Nu är det förstås väldigt fint att lämna kanterna helt orörda också, det där är lite tycke och smak. För mej går det lite i perioder hur jag gillar att göra.

Först ut är att markera kanter med en svart penna. Två slarviga linjer som korsar varandra är lätt att få till och ger en fin effekt.

Gillar man en lite mer strikt stil så kan man rita små streck som ger intryck av en söm.

En ruffigare kant finns ofta på kort med lite gammeldags stil, mer åt vintage-hållet. Det gör man antingen med ett speciellt skrapverktyg eller genom att dra ena skänkeln på en sax mot kanten. På bilden har jag dessutom färgat in den rivna kanten med en brun stämpeldyna.

Här är ett kort där jag dels ritat en söm med penna runt textdelen och dels färgat in kanterna med både blå och brun stämpeldyna. Enklast gör du det genom att hålla dynan i 45 graders vinkel mot pappret och upprepade gånger dra den mot kanten.

Att dra fram symaskinen och helt enkelt sy runt kanten är också ett snyggt sätt att rama in. Det funkar fint med både raksöm och zigzag. Lite kan man behöva justera trådspänningen, så testa på ett skräppapper först.
Visst är den lilla ugglan söt?!

Glitter är aldrig fel! Det finns glitterlim i en massa fina färger och snyggt blir det om du frågar mej! =)

Till sist vill jag visa att det blir en fin detalj när man viker ner ett hörn av pappret med hjälp av en brad och fyller ut med en blomma eller nåt annat kul. Lotta gjorde nyligen nåt liknande men lät en stämpeltext titta fram! (Kolla sista bilden)


Fortsätt att kolla under veckan, fler tips kommer!
Kram, Monica =)

Inga kommentarer: