lördag 30 januari 2016

Nybörjarveckan. En storleksfråga...

Hej på er igen och ett extra Hallå! till alla er nybörjare där ute! Idag tänkte jag dela med mig lite tankar kring scrapbooking och då främst storleken på Lo:er.

När jag började scrappa, för massor av år sedan, kommer jag ihåg hur  enorma 12x12 papperna kändes och hur jag kämpade med att fylla ut dem med de lilla material jag hade köpt på mig. Att inte tala om skräcken i att klippa i de fina mönsterpapperna! Resultatet blev oftast en spretig Lo utan fokus.Jag bjuder er på en av mina allra första Lo'er från 2006:


Men rätt så snart började jag scrappa i en mindre storlek och hittade "hem". Med ett mindre baspapper behövs det inte så mycket för att fylla upp Lo'en med och fotografiet som upplevs större blir mer i fokus.


Här är de vanligaste kvadratiska storlekarna idag. Det största vita är 12x12, det mönstrade är 8x8, kraftpapperet är 6x6 och det lilla vita är 4x4. Till dessa storlekar kan du relativt lätt hitta plastfickor och album. När jag började scrappa var det inte heller helt ovanligt med storleken 9x9 men det var länge sedan jag såg det nu.

Givetvis kan man även scrappa i rektangulära storlekar. Vill man göra det enkelt för sig och använda sig av pärmar och plastfickor ni redan kanske har hemma ska man satsa på vanligt A4. Lettersize (8,5x11) är också en vanlig storlek. Och tack vare PL finns det nu en mängd andra storlekar att välja på som till exempel 9x12, 6x8 och 5x7. Det är bara att prova sig fram.

Jag fastnade för 8x8 och de första åren scrappade jag sällan i någonting annat. Idag scrappar jag oftast i 12x12 men går ibland tillbaka till 8x8, speciellt när jag är i en svacka men även bara för att det är kul att variera sig:





Att tänka på när man scrappar i 8x8 är att det blir en hel del spillbitar, speciellt av cardstocken. Jag har aldrig upplevt det som en nackdel utan de har kommit till användning till fotomattor och så.

Mitt slutliga tips blir att du inte ska vara rädd för att beskära ditt fotografi! Scrappar du i en mindre storlek kommer fotografierna annars ta all plats. Genom att beskära ditt fotografi och inte bara förminska det framhäver du det du vill ska synas på fotografiet och ser till att det verkligen hamnar i fokus. Det är väldigt sällan du scrappar ett fotografi där du har den enda papperskopian och skulle det vara fallet kan du alltid scanna in det och skriva ut en kopia som du använder när du scrappar.

Material från butiken: Cardstock, mönsterpapper, klistermärken, puffiga stickers, diecuts och spets.

Inga kommentarer: