torsdag 28 januari 2016

Nybörjarvecka, tips på enkel kortvikning.

Kortet jag tänkt visa kallas för easelcard, eller stafflikort. Som nybörjare vill man gärna testa på alla vikningar som finns, och lite till. Stafflikort är roliga och faktiskt väldigt enkla att göra. Och man behöver inte dekorera dom med speciellt mycket. I början brukar man inte ha överflöd av dekosar. :)

Det du behöver är ett cardstock, 12"x12", mönstat papper, några blommor och kanske någon text. Halvpärlor funkar bra som "stopp". Jag ska visa er:

Jag började med att skära cardstocket i en bit på 30x15 cm. Sedan bigar man det på mitten, och så på mitten igen på ena sidan. Man bigar alltså vid 15 cm och vid 7,5 cm från ena kanten. Där har du basen.

För att sedan få framsidan på kortet skär du ut en bit på 15x15 cm. Den tejpar du fast på den sista bigade delen, den som är 7,5 cm från kanten.
Jag tejpar ALLTID ihop mina papper med dubbelsidig tejp. Använder man lim så tycker jag att pappret blir bubbligt och fult.


Här är framsidan påklistrad och jag har dekorerat den och botten med mönsterpapper från Kaisercraft.

Jag skar ut en bit text och satte med 3d-kuddar på framsidan för att kortet inte skulle bli för platt. Jag satte även på några blommor och blad (dom limmar jag).
Stoppet, jag nämnde innan, den lilla halvpärlan i mitten på botten satte jag för att kortet ska kunna stå upp utan att falla ihop.


Jag skar ut en bit vit cardstock att skriva sin hälsning på. Jag stämplade med fjärilar och swirls runt för att det inte skulle se så tomt ut.
Jag brukar aldrig tejpa fast "hälsningsbitarna" innan jag skrivit på dom. Det gör jag efter att jag skrivit klart. Det har ju hänt att man skrivit fel eller kladdat med pennan när den redan suttit fast och det är inte alltid så lätt att fixa det när allt är ihoptejpat. Så man lär sig av sina misstag. :)

Såhär ser kortet ut när det är ihopvikt. Som sagt, en enkel, men rolig och fin kortvikning!


Inga kommentarer: