tisdag 30 december 2014

Årets sista Tekniktisdag!

Hej där!
Sista tisdagen i månaden brukar vi visa nån teknik att inspireras av. Idag är det dessutom årets sista tisdag!
Jag tänkte det kunde vara kul med en påsvikning. En påse att dekorera o fylla med nåt gott, nåt vackert, en liten bok eller varför inte en blomma?
Påsvikningen har jag hittat på Pinterest och den är gjord av två lager tidningspapper, ett kul material att dekorera vidare på o dessutom härligt recyklat! Vill du hellre använda ett mönsterpapper så är det bara att anpassa storleken.

Två lager tidningspapper, 20,5 cm brett o 39,5 cm långt är utgångsläget. Biga/vik enligt de streckade linjerna och måttangivelserna på bilden. Limma på lite styvare papper enligt bild för att stärka kanten där hålen för handtaget ska sitta.

 Limma ihop sidan av påsen med hjälp av den 1,5 cm breda flärpen på ena kortsidan. Sen viker du botten av den 5 cm breda delen. Gör som när du slår in ett paket helt enkelt o limma fast flärparna.

 Här ser du ena bottenflärpen limmad på plats. Vill man kan man lägga en kartongbit som en extra botten i påsen för att stabilisera ytterligare.

 Det här blir ju som en matkasse i miniformat och vill du vika ihop den gör du det på samma sätt, dvs genom att vika upp botten.

 Här ser du den färdiga påsen. Jag har vikt ner ovankanten, gjort hål och satt fast ett papperssnöre som handtag. Nu återstår det roligaste, att dekorera!

Material: stencil, Gesso, PL-kort, 3D-kuddar, oval dies, mönsterpapper (Julfågeln är en digital stämpel)

Så här blev min färdigdekorerade påse, vill du också testa så vore det kul om du länkar din påse till mitt inlägg. Då kan jag skutta över till din blogg o lämna en hälsning!

Kanske kan det här bli en liten nyårspresent?!
Oavsett vill jag passa på att önska er alla ett härligt nytt år!!!

Glada hälsningar,






3 kommentarer:

En liten butik sa...

Vilket underbart tisdagstips!!

Margareta sa...

Kul idé att göra den i tidningspapper! Bra med recycling! Den blev jättesnygg!Har tidigare gjort presentkasse (till Scrap- and Pearl förra våren), dock av mönsterpapper - kika gärna in!
http://helihakblogg.blogspot.se/2014/02/en-papperskasse-for-present.html

Monica =) sa...

Tack för härlig inspiration Margareta! Urfin kasse i lite större storlek än den jag gjort.
Kram Monica